Spiritualiteit

on

Je hebt er iets mee of niet. Spiritualiteit. “Je geloof toch niet in spoken of dat er nog iets is na de dood?” Is dat spiritualiteit? Of is spiritualiteit dat je jezelf steeds beter leert kennen, gebruikmaakt van ingevingen, van gevoelens, van je intuïtie? Of is het allebei?

Ik heb mijn hele leven wel het gevoel gehad dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar wat dan of hoe dat eruitziet? Geen idee. Films geven je een voorstelling van hoe het zou kunnen zijn (en die zijn meestal veel te eng voor mij). Maar of dat echt zo is, je weet het niet. Dat is het grappige eigenlijk: je weet het gewoon niet.

Aanvoelen

Terwijl je wel dingen kunt aanvoelen. Je kunt aanvoelen dat er iets gaat gebeuren. Je kunt in je onderbuik voelen of je wel of geen goede keuze maakt. Je kunt aan iemand denken en die belt je op. Je kunt ineens bij iemand aan tafel komen te zitten die helemaal bij je past. Die je niet kent, maar die jou wel de antwoorden geeft (ongevraagd) die jij net nodig had. De juffen kunnen een storm voorspellen aan de hand van het gedrag van de kinderen in de klas. Dat is voor mij spiritualiteit. Tekens die je laten zien welke weg je moet bewandelen; dat zijn die momenten die je opvallen en waarbij je denkt: Huh? Lijkt wel of dat voor mij bedoeld is … Of: Nou ja zeg, dat past wel helemaal bij mij …

Spiritualiteit in een notendop. Maar het is nog meer dan dat. Natuurlijk ging er een wereld voor mij open toen ik Monique van der Klooster coachte bij het schrijven van har laatste boek. Een interessante wereld die zij in ‘Ongeziene wezens’ van onder naar boven en van binnen naar buiten beschrijft.
Tijdens het hele coachingtraject leerde ik wat spiritualiteit voor mij is. Het is luisteren naar jezelf, naar de wijsheid die je in hebt en die zich op verschillende manieren aan je toont. Het is het herkennen en interpreteren van de tekens die zich om je heen openbaren, terwijl je de weg van jouw leven bewandelt.
Het is te trainen door ermee bezig te zijn, door open te staan en ook op een andere manier de wereld in te kijken. Door erover te lezen, door cursussen te volgen (bijvoorbeeld Tarotleggen – wat ik nu ook nu 🙂 ) En door alle nieuwe dingen die je ontdekt, vooral ook leuk te vinden.

Ik ben in ieder geval trots dat Monique (die vanmiddag in Geldrop in boekhandel Van Grinsven haar boek signeert) zich zo kwetsbaar op durft te stellen door haar visie te geven op wat er allemaal in en om ons heen gebeurt. Trots dat ik haar daarbij heb mogen helpen en dankbaar voor wat ik daarvan heb geleerd.

Happy day 🙂

Marianne

Plaats een reactie